Alexander Pechtold

Alexander, bedankt!

Alexander Pechtold - Alexander Pechtold neemt op het 108ste D66-congres na 12,5 jaar afscheid. Beeld: Jeroen Mooijman

Alexander Pechtold was partijleider van D66. Tussen 2006 en 2018 bouwde hij D66 op na een diep dal. Van 0 zetels in de peiling naar 19 zetels in de Tweede Kamer en deelname aan een kabinet.

• 58 jaar
  • Delft
  • Wageningen

“Bijna 12,5 jaar geleden kozen jullie mij voor de eerste keer tot lijsttrekker. Het was op ons congres in Den Haag. Dáár begon het. Dáár begon het avontuur. Dáár stapte ik het podium op. En vandaag, vandaag eindigt het. Hier op ons congres in Den Bosch stap ik het podium af.”

“We gingen van bijna nul naar negentien. Dat was geen rechte lijn omhoog. Dat was vallen en opstaan. Maar door jullie vertrouwen konden we blijven bouwen.”

Alexander Pechtold neemt afscheid als partijleider in zijn congresspeech in 2018. Beeld: Jeroen Mooijman

“Democraten, is het niet bij uitstek de taak van de politiek om dat wat voor sommigen abstract lijkt, onverklaarbaar is of zelfs afschrikt begrijpelijk te maken? Door mensen mee te nemen in een visie.”

Alexander Pechtold zet in 2012 op het congres zijn plannen uiteen aan de hand van schilderijen van Piet Mondriaan. Beeld: D66

24.06.2006

Alexander wordt tijdens Congres 84 in Den Haag gekozen tot de nieuwe lijsttrekker van D66. De uitgangspunten van D66 worden tijdens dit congres opnieuw vastgelegd in de vijf richtingwijzers. D66 stond in de peilingen op 0 zetels, met Alexander als lijsttrekker worden er op 22 november 2006 toch nog 3 zetels gewonnen.

09.06.2010

Op 9 juni 2010 krijgt Alexander 502.187 voorkeursstemmen. D66 behaalt 10 zetels bij de Tweede Kamerverkiezingen. Dit zijn 7 zetels meer dan in 2006. Ondanks het intensieve overleg voor een Paars-plus kabinet (VVD, PvdA, D66, GroenLinks) mislukken de onderhandelingen. Op 14 oktober 2010 wordt het Kabinet-Rutte I beëdigd, een minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV. Alexander wordt dé oppositieleider.

12.08.2012

Terwijl Nederland vakantie viert, trapt het D66-campagneteam onder leiding van lijsttrekker Alexander Pechtold in Utrecht de campagne ‘En nu vooruit’ af. Bij deze (vervroegde) Tweede Kamerverkiezingen van 12 september wint D66 2 zetels en gaat van 10 naar 12 leden in de Tweede Kamer.

12.03.2014

Een golf van euforie zindert door grandcafé Winkel van Sinkel in Utrecht, als de eerste resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen op het scherm verschijnen. Naast Amsterdam, Utrecht en Den Haag wordt D66 ook de grootste in Tilburg, Groningen, Enschede, Apeldoorn, Haarlem, Zaanstad, Zoetermeer, Amersfoort en Arnhem. Maar ook in kleinere gemeenten boekt D66 flinke winst. 850 van de 8570 raadszetels, een winst van 310 zetels. Ook het ledenaantal neemt een groeispurt.

17.03.2017

Bij de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart 2017 behaalt D66 19 zetels. Een geweldig resultaat! Alexander: “Ik ben waanzinnig trots op deze mooiste overwinning sinds 1994. D66 is nu de grootste progressieve partij in gemeenten, in Europa, in de Eerste Kamer en nu ook in de Tweede Kamer. We bouwen door aan een partij met leden uit steeds bredere lagen van de samenleving.”

06.10.2018

Begin juni, in de trein op weg naar Brussel, gaat de mobiele telefoon: Alexander Pechtold. De D66-leider wil Vrij Nederland in het diepste vertrouwen iets vertellen dat zelfs zijn fractie nog niet weet: hij vertrekt uit de politiek.